Marketing voor MKB en ZZP'ers

Communicatie/marketing strategie

Welk logo-voorstel kies ik? Welke kleuren zijn het meest geschikt voor mijn website? Welke van deze drie foto's zet ik op de homepage? Spreek ik mijn publiek aan met jij of u? En gaat de bedrijfspagina 'Over ons' of 'Over mij'?

Veel ZZP'ers en MKB'ers doen maar wat, als het over marketing en communicatie gaat. Ze laten zich leiden door persoonlijke smaak, cliché's en trends. En dat is niet de manier om tot goede marketingkeuzes te komen. Want laten we wel zijn:

  • smaak is persoonlijk en subjectief;
  • clichés zijn inhoudelijk vlak;
  • trendvolgers lopen achteraan.

Het is moeilijk om keuzes te maken als je niet de juiste criteria hebt. In de praktijk zie ik keuzes die meer te maken met de persoonlijkheid van de directeur, dan met doordachte keuzes om een specifieke doelgroep te bereiken met een boodschap en uitstraling die bij hen past. Eenmanszaken en klein-bedrijf hebben vaak geen budget voor een doelgroep-onderzoek en doordachte marketing- en communicatie-strategie. Een goed reclamebureau inhuren is te duur en goedkopere bureau's werken net zo visieloos als de opdrachtgever.

Benader je communicatie als een A-merk

Coca-cola verkoopt geen suikerwater, maar 'happiness'. 7Up is voor relaxte wijsneuzen en Dr. Pepper voor alternatieven. Pickwick verkoopt een rustig momentje voor jezelf. Andrelon verkoopt zelfvertrouwen. En Amstel verkoopt vriendschap.

Net als jijzelf, maken jouw klanten keuzes die ingegeven zijn door emoties. Natuurlijk spelen ook prijs en 'kwaliteit' een rol. Een product of dienst moet beantwoorden aan een set van wensen. Maar ook deze wensen zijn vaak samensgesteld door emotionele keuzes. Wat zijn de emotionele waarden die bepalen dat klanten naar jou komen en niet naar je concurrent gaan? Wat bepaalt die 'klik'? Wat zorgt ervoor dat klanten 'een goed gevoel' heben over je product of dienst?

De Marketingmeetlat = drie kernwoorden

De Marketingmeetlat nodigt je uit kritisch te kijken naar je bedrijf, en hoe jij, je product of je dienst zich onderscheiden van de rest. Op de Marketingmeetlat staan de 3 belangrijkste redenen waarom klanten voor jou hebben gekozen en prospects dat gaan doen.

Als jij al niet weet waarom prospects voor jou zouden moeten kiezen, waarom zouden zij dat dan wél weten?

De Marketingmeetlat is niks meer dan een lijstje met 3 kernwoorden. Dat is alles. De 3 woorden op je meetlat vormen de criteria voor je marketing keuzes. De Marketingmeetlat geeft houvast en richting, waardoor je objectiever kunt kiezen.

Drie woorden. Het lijkt simpel. Maar het zijn wel 3 belangrijke woorden, die je met veel zorg moet kiezen. Ze omschrijven jouw bedrijf/persoon/dienst/product op een onderscheidende manier. Het zijn 3 woorden die specifiek voor jou zijn, en waarin jij anders bent dan anderen.

Geef prospects een reden om voor jou te kiezen

De (keuze voor de 3 woorden op je) Marketingmeetlat gaat je helpen bij het maken van marketing gerelateerde keuzes. In al je uitingen probeer je deze 3 woorden over te brengen, zonder ze concreet te gebruiken. Het moet de conclusie zijn die men trekt na het zien van je logo, visitekaartje, website, brochure, folder, stand, pand... In al je uitingen hangt de sfeer van de drie woorden van je marketingmeetlat. Kleurgebruik, typografie, visuele stijl, maar ok bij het bepalen van bijvoorbeeld tekst-stijl (jij of u, ik of wij), keuze van onderwerpen op je weblog, et cetera. Telkens als er keuzes te maken zijn, bekijk je met welke keuze je het beste (één of twee van jouw) drie marketing-woorden verwerkt in je uiting.

Onderscheid je van de rest

Kies drie kernwoorden die niet voordehand liggend zijn, en zeker niet algemeen geldend voor jouw branche. Woorden als deskundig, betrouwbaar, professioneel, klantvriendelijk, integer zijn te algemeen en onderscheiden je waarschijnlijk niet van anderen in jouw branch. Woorden als eigenzinnig, improviserend en meesterschap doen dat bijvoorbeeld wel.

Welk gevoel moet achterblijven na het bezoek aan jouw website?

Wat waren de redenen waarom je met je bedrijf begon? Welke drijfveer houd je gaande? Hoe zouden anderen jou of jouw bedrijf/product/dienst omschrijven? Waarom hebben bestaande klanten voor jou gekozen? Waarom klikt het tussen jou en een paar goede opdrachtgevers?

Om je op weg te helpen met het kiezen van de 3 woorden op je Marketingmeetlat heb ik hieronder een korte lijst met kernwoorden samengesteld. Begin met een lijstje van 10 woorden en blijf strepen of combineren tot je er 3 overhoudt. Dit is een pittig proces, maar hoe serieuzer je dit aanpakt des meer dat je eraan hebt. Als je twijfelt, dan bel of mail je me maar.

Accuraat
Alert
Ambitieus
Analytisch
Assertief
Authentiek
Bekend
Belangstellend
Bereikbaar
Bescheiden
Betaalbaar
Betrokken
Chic
Communicatief
Confronterend
Creatief
Degelijk
Diplomatiek
Direct
Dominant
Duidelijk
Duurzaam
Eerlijk
Efficiënt
Eigenwijs
Empathisch

Energiek
Enthousiast
Ethisch
Exclusief
Flexibel
Geduldig
Geëngageerd
Gelijkwaardig
Genuanceerd
Gezaghebbend
Goedkoop
Grappig
Grondig
Helder
Helpend
Innovatief
Integer
Internationaal
Inventief
Kritisch
Lef
Milieubewust
Nauwkeurig
Objectief
Onafhankelijk
Ondernemend

Open
Origineel
Overtuigend
Persoonlijk
Pragmatisch
Productief
Puur
Realistisch
Respectvol
Resultaatgericht
Snel
Specialistisch
Sympathiek
Toegankelijk
Transparant
Trouw
Vasthoudend
Veelzijdig
Verantwoordelijk
Vernieuwend
Vooruitstrevend
Voorzichtig
Welwillend
Zeker
Zelfbewust
Zuiver

schaduw_charlotte